Geneza podcastingu

Wrzesień 5, 2016 4:37 pm Published by Leave your thoughts

Podkasty

W 2001 roku Steve Jobs ogłosił premierę pierwszego iPoda – odtwarzacza muzycznego, który umożliwia ludziom, zabieranie ze sobą swoich kolekcji oraz albumów i noszenie ich w kieszeni. W ciągu najbliższych kilku lat, narracyjny gatunek dźwiękowy, który wziął nazwę z urządzenia iPod – czyli „podcasting” – stał się kwitnącym mini-przemysłem. Do dyspozycji były podkasty: o polityce, sporcie, literaturze, komedii itd. Były podkasty, które brzmiały przeciętnie jak i te, które brzmiały rewelacyjnie. Na początku jednak, brakowało materiałów polskojęzycznych i dopiero na przestrzeni lat, zaczęły się pojawiać podcasty w języku polskim.

 

Duży nacisk położono na powstawanie podkastów muzycznych, jednak gdzieś około roku 2009 lub 2010, scena podcastów muzycznych wydawała się więdnąć. Było to spowodowane faktem, iż ludzie przesiedli się w stronę strumieniowego przesyłania wideo oraz materiałów muzycznych.

Podkasty dziś

Dzisiaj problem jest zupełnie inny. Istnieje zbyt wiele świetnych podcastów, aby nadążyć za tymi zmianami. Co się dzieje i dlaczego teraz? Słowo podkast, ma swoją genezę około dziesięć lat temu. Mimo to, gatunek ten wydaje się bardziej żywy niż kiedykolwiek wcześniej. Wiele osób uważa, że „Jesteśmy w złotym wieku podcastingu.

 

Teraz, gdy audycje radiowe oraz inne formy podkastów, zostały udostępnione na żądanie obserwujemy, że coraz więcej ludzi czynnie korzysta z podcastów. Jako że ludzie stają się coraz bardziej przyzwyczajeni do słuchania podkastów w drodze, podczas gotowania oraz w różnych innych sferach ich życia, to właśnie dlatego teraz mamy do czynienia z renesansem podcastingu. To się rozprzestrzenia z prędkością błyskawicy.

 

Prawdopodobnie, istnieje kilka możliwych przyczyn renesansu podkastów. Pierwszym z nich jest to, że dzisiejsze podcasty są po prostu lepsze. Większość podkastów była dotychczas tworzona zbyt amatorsko – dwie osoby rozmawiały o sporcie przez godzinę – powiedzmy lub często występowały przerwy reklamowe. Oczywiście niektóre nadal występują w takiej formie. Jednak dzisiejsze TOP podcasty – odsyłam tutaj naszych zasobów, to jedne z najlepszych w kraju. Produkcja tychże podkastów jest przeprowadzana na wielką skalę, z wykwalifikowanymi lektorami, nieograniczonym budżetem oraz ściśle merytoryczną znajomości tematyki.

Przyszłość podcastów

Innym powodem, dla którego podkasty się rozwijają i będą rozwijać w dalszym ciągu jest to, że aspekt ekonomiczny jest nie do pobicia. Wyprodukowanie średniej jakości podcastu, kosztuje znacznie mniej, niż produkcja lub audycji radiowej czy telewizyjnego show. Tak naprawdę, wszystko czego potrzeba, to dobry mikrofon lub dwa, kopia darmowego oprogramowania Audacity lub innego programu do edycji dźwięku oraz tani hosting, dla usług udostępniania plików audio. Stawki, za wyświetlanie reklam na popularnej stronie z podkastami są wystarczająco duże, aby pokryć koszty wielokrotnie. Jednak podczas rozmowy, z osobami zajmującymi się udostępnianiem podcastów, okazało się, że największym powodem renesansu podkastów nie są wyniki finansowe ze środków pochodzących od reklamodawców (…).

 

Dzisiejsze samochody, mają już dostęp do internetu i są wyposażone w przeglądarki internetowe, dlatego są dobrodziejstwem dla całej branży podcastów. Szczególnie są one ekscytujące dla twórców podkastów, których materiały, idealnie nadaje się do słuchania w samochodzie. Podobnie jak obserwatorzy telewizyjni mogą teraz strumieniowo surfować po kanałach, tak radiosłuchacze mają szeroki wachlarz podcastów na żądanie.

 

Teraz, kiedy wszyscy chodzą z smartfonem w kieszeni, kiedy większość samochodów jest z dostępem internetu, podkasting będzie rozkwitać z jeszcze większą siłą i prędkością.

Categorised in:

This post was written by seqencer

Dodaj komentarz